ד"ר
ההרצאה זו ניתנה בכנס על טיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז ב 7 מאי 2012. ההרצאה מבוססת על ספר הילדים שכתב ד"ר חן נרדי: לחבק דולפין: איך להרגיע סרדינים וכרישים כשילדים מציקים" הוצאת הדים (2012) ועל ספרם של ד"ר רבקה נרדי וד"ר חן נרדי "להיות דולפין – התמודדות עם תוקפנות וחולשה בהורות, בזוגיות בעבודה ובצבא" (מודן 2006)
המודל הדולפיני שואב את השראתו מהגישה ההתנהגותית-קוגניטיבית, מהגישה האקזיסטנציאלית, וממודל ה'תקשורת הלא אלימה' של דר' מרשל רוזנברג (תלמידו של קרל רוג'רס). מטרת הבחירה בדימויי ה'סרדין' ה'כריש' וה'דולפין', היא ליצור שפה פשוטה והומוריסטית, נטולת מונחים פסיכולוגיים מאיימים המאפשרת התבוננות פנימית אינטליגנטית, שפה שהורים וילדים יכולים להידבר באמצעותה מפני שהיא מתבססת על מכנה משותף ביניהם: בגזע המוח של שניהם מצויים סרדין וכריש מאוימים המגיבים בשעות לחץ בשני אופנים: תגובת בריחה (סרדין) או תגובת תקיפה (כריש). וכמובן לשניהם מוח דולפיני אינ
תהליך הלימוד של המודל הדולפיני, מורכב משלוש פעימות: א. הכרה וזיהוי של שלושת 'היועצים הפנימיים' – הסרדין הכריש הדולפין, ב. קיום דיאלוג כן ואמיתי עם כל אחד מהם. ג. בחירה חופשית בין שלושת היועצים.
הכרות עם הסרדין הכריש והדולפין
הסרדין המבוהל המתחנן שנברח מכל עימות עם ילדינו, שתמיד נרצה אותם, שלא נציב להם גבולות כי הם עלולים להיפגע מאיתנו ולהעניש אותנו במניעת אהבתם מאיתנו. שחייה בעקבות הסרדין שלנו גוררת בעקבותיה רגשות אשמה על היותנו הורים לא מספיק טובים, פגיעה ביכולתנו להציב לילדנו גבולות, חנופה והתרפסות בפני ילדנו, הימנעות ממעורבות ומנוכחות הורית בחייהם של ילדנו, דימוי עצמי נמוך, ודיכאון. הכריש תובע מאיתנו לא להיות 'פראיירים' של ילדינו, להקפיד שילדינו יצייתו לכל הוראותינו וגם לגחמותינו כי "ככה אני אמרתי", לעקוב ולשלוט על כל צעדיהם של ילדינו ולמנוע מהם בכל מחיר לעשות טעויות. הכניעה לתביעות הכריש שבתוכנו מייצרת תוקפנות, עוינות, חשדנות, התפרצויות כעס, רגשות נקם, וסופה אלימות כלפי הילד.
הדולפין הפנימי מייצג מיצג את האינ
ריקודי הסרדין כריש דולפין בינינו ובין ילדינו:
המפגש בין הסרדין-כריש-דולפין של ילדינו עם הסרדין- כריש- דולפין שלנו, יוצר תשעה דגמי אינטראקציה בינינו לבין ילדינו: 1."הורה סרדין – ילד סרדין", 2."הורה כריש – ילד כריש", 3."הורה סרדין – ילד כריש", 4."הורה כריש – ילד סרדין", 5. "הורה כריש – ילד דולפין". ", 6."הורה דולפין – ילד סרדין", 7."הורה
בשל קוצר היריעה, נתמקד בארבעת הדגמים הראשונים בלבד:
1. ההורה סרדין- הילד סרדין: ריקוד זה מאופיין בפחד הדדי של ההורה והילד זה מזה. אין עימותים, אין דיאלוג, אין ביטויי רגש חזקים, יש הסתתרות הדדית זה מפני זה ושקרים רבים. ההורה חש חסר אונים ולכן נסוג ממגע משמעותי עם הילד, מסתפק בסיפוק צרכיו הפיזיים, לעיתים באפן מוגזם, כדי לפצות את הילד על אי היכולת להעניק לו נוכחות רגשית משמעותית. הילד נמנע מקשר עם ההורה שכן הוא מבין שזה אינו מסו
2. ההורה כריש – הילד כריש: ריקוד זה מאופיין בעימותים בלתי פוסקים בין ההורה לילד ההופכים במהירות לעימותים אלימים מילולית ופיזית. ההורה מבוהל מכוחו של הילד ובעזרת התנהגות כוחנית ומענישה שואף להכניעו ולהטיל עליו את מרותו בכל מחיר. הילד מגיב לשתלטנותו של ההורה בהתנהגות דומה מצידו. הוא מחקה את התנהגות ההורה, ומעניש את ההורה על ידי התנהגות מר
3 ההורה סרדין – הילד כריש: ריקוד זה מאופיין בהתנהגות הורית כנועה המגבירה את שתלטנותו של הילד. הילד מונע מכעס וזלזול בהוריו אותם הוא חווה כנעדרי נוכחות בחייו, מה שמותיר אותו בודד ומבוהל מול העולם. בהעדר הדרכה ובהעדר מודלים משוכללים יותר של התנהגות, הוא נוקט בדרכו של הכריש והופך לילד "בריון".
4. ההורה כריש – הילד סרדין: התנהגות ההורה דיקטטורית, מתנשאת, בלתי מתחשבת ברצונותיו וברגשותיו של הילד. על מנת לרצות את ההורה הכרישי, הילד נעשה "ילד טוב" וצייתן. אך מסתיר מההורה את עולמו הפנימי. הוא לומד לשקר, להכחיש ולדכא את רגשותיו, מחשבותיו וצרכיו מההורה.
הסרדי"ש ההורי (הכלאה בין הסרדין והכריש). במצבי עימות עם ילדינו, מרבית ההורים והילדים אינם סרדין או כריש באפן מוחלט. רובנו שוחים עם הסרדי"ש (הכלאה של סרדין וכריש). זמן מסוים אנחנו נוהגים כסרדינים ומרצים את הילד בכל מחיר, ואחר כך, כשאנו מוצפים בתחושות ניצול והשפלה על ידי הילד, אנחנו מוסרים את עצמנו להנהגתו של הכריש התוקפן שלנו, מענישים ופוגעים בילדינו. לאחר זמן אנחנו מ
איך 'לדלפן' את התנהגות ילדיי.
'לדלפן' את התנהגות ילדי פירושו לסייע לו להתגבר על הסרדין והכריש שבו ולבחור בדגם ההתנהגות הדולפיני. תנאי הכרחי ל'דילפון' התנהגות הילד, הוא 'דילפון' התנהגותנו שלנו כהורים וכמחנכים. רק על ידי מתן דגם (מודל) התנהגות דולפינית, יוכל הילד ללמוד ולחקות את ההתנהגות ה'דולפינית'. דילפון עצמי זה, נעשה בשתי תנועות בסיסיות של הדולפין שלנו: תנועת "הזינוק הדולפיני" ותנועת "הצ
הזינוק הדולפיני. בניגוד לסרדין ולכריש שהינם סרבני שינוי (הסרדין: "אני לא יכול להשתנות", הכריש: "אני לא רוצה להשתנות"), מסו
כיצד נלמד את ילדינו התנהגות דולפינית?
כאשר הורים משתפים את ילדיהם בהצלחותיהם וכישלונותיהם להתמודד עם הסרדין והכריש שלהם – באפן התואם את