לקראת סיום הפגישה התבקשו המשתתפים להגדיר מטרה אישית בתחום הרגשי, להמשך התהליך הקבוצתי. על סמך מטרות אלה, תוכננו המפגשים הבאים. בשלב זה, לאחר שהתקבלו הנורמות הקבוצתיות, יכולים חברי הקבוצה לעבור לשלב האינטימיות והיצירה. האנרגיה מכוונת פחות להגנה מפני חדירה לגבולות, ובמקום זאת מופנית לקריאת תגר קונסטרוקטיבית, האחד כלפי השני ולמתן תמיכה רגשית ואינסטרומנטלית זה לזה (WALLACE & NOSKO, 1993).
מפגש מספר 7 – רגשות והקשבה.
מפגש זה הוקדש כולו להתמקדות ברגשות ובהקשבה לחבר המביע רגשות. לדוגמא: ד. מספר את סיפורו וחברי הקבוצה מתבקשים להגיב על סיפורו בתיאור רגשותיהם שלהם. התרגיל חייב התמודדות עם קוצר רוח, עם שיפוטיות וביקורתיות ומחסומי הקשבה נוספים. ההקשבה האמפטית לד. גרמה לו התרגשות רבה. הוא השתנק ודמעות נקוו בעיניו. הוא קם ויצא מהחדר כדי להירגע. כאשר חזר אל החדר, שיתף את הקבוצה בסערת הרגשות שחש. התחושה בחדר היתה של בטחון ולגיטימציה לבטא כל רגש. מפגש זה היווה קפיצת מדרגה בפתיחות הרגשית של המשתתפים ואפשר את מעבר הקבוצה לשלב הבא של הדיפרנציאציה. בשלב זה, חברי הקבוצה משתפים זה את זה בשינויים שעשו בחייהם שמחוץ לקבוצה והקשורים לנורמות הקבוצתיות (WALLACE & NOSKO, 1993). לדוגמא: חברי הקבוצה השתמשו במושגי המודל הדולפיני והביאו דוגמאות להתנהגויות 'סרדיניות', 'כרישיות', 'דולפיניות' שלהם: במשפחה, עם בת הזוג לשעבר, עם ילדיהם, וגם במקומות עבודתם. חברי הקבוצה הקשיבו באמפטיה ועזרו לבעל הבעיה למצוא את דרך ההתמודדות הדולפינית באווירה של קבלה ותמיכה.
החל ממפגש מספר 8 – הכנה לקבוצת תמיכה (עזרה עצמית).
במהלך המפגשים חזרנו והדגשנו את החשיבות של קבוצת התמיכה לגברים בכלל ולא רק לאבות במצוקה. המנחה סיפר על חברותו מזה כעשר שנים בקבוצת תמיכה לגברים המתנהלת בהנחיה מתחלפת. תוארו דרכי פעולת הקבוצה, התועלת שחברי הקבוצה מפיקים מהתמיכה ההדדית המתמשכת, וכן הקשיים הכרוכים בהפעלת קבוצה כזו והדרכים להתגבר על קשיים אלה. בשלב זה, חברי הקבוצה הביעו רצון ליישם את שיטת ההנחיה העצמית. לאור זאת חיברנו נוהל הנחיה עצמית (ראו נספח) והתחלנו לתרגל בכל פגישה את נוהל ההנחיה העצמית. עד לסיום עשרת המפגשים התנסה כל חבר קבוצה בהנחיית הקבוצה תוך קבלת משוב מהמנחים ומהקבוצה על אופן הנחייתו.
עקרונות מובילים בהנחיית הקבוצה:
דגש על פיתוח אמפטיה לעולם הנשי והילדי באמצעות התחברות לחלקים 'הנשיים' ו'הילדיים' שבתוכנו.
היכולת להיכנס ל'נעליו הרגשיות' של הזולת, ולהעניק לו הבנה, היוו ציר מרכזי של התהליך והוגדרו כלב ליבה של ה"דולפיניות" ביחסי אנוש. פיתוח היכולת הזו נעשה באמצעות התחברות לחוויות ילדות וכניסה למשחקי תפקידים כנשים וכילדים.
דוגמא: כאשר אחד מחברי הקבוצה סיפר כיצד הוא מעניש את אשתו "המעצבנת" בכך שאינו לוקח את בתו כפי שסוכם, ביקש המנחה מכל חברי הקבוצה, להיכנס לנעליו של הילד המחכה לשווא לאביו ולבטא כילד את רגשותיו באותם רגעים.
א. דגש על ביטוי רגשות – הכרות עם "המילון הרגשי" – פיתוח אוצר מילים רגשי והכנסתו לשימוש בפינת הדולפין. במפגשים הראשונים הושם דגש חזק על ביטוי רגשות כדרך להתמודדות עם המצוקה. על הלוח נתלה "מילון רגשות" (למשתתפים חולק דף "מילון רגשי" לשימושם) באמצעותו זיהו רגשות שחשו ותיארו את החוויה הרגשית שעברה עליהם.
ב. תרגול התנהגותי ופיתוח מיומנויות – תרגיל בסיסי: התמודדות 'סרדינית', 'כרישית' ו'דולפינית' בקבוצות משימה קטנות.
ג. פיתוח מודעות מיגדרית (ג'נדריאלית) – הושם דגש חזק על החוויות הבסיסיות המשותפות לנו כגברים. המשתתפים למדו לקשר בין עברם האישי, הזוגי והמשפחתי לבין הדפוסים ההרסניים של הגבריות הסטריאוטיפית אותם הפנימו במהלך הסוציאליזציה הגברית שעברו. למודעות לקישור זה יש ערך רב לשני ענינים: א. התמודדות עם האשמה, הבושה ותחושת הכישלון הצורבת שאני חש במצבי כיום. ב. היכולת להפיק לקחים ולתקן את הדרוש תיקון התנהגותי.
הספרות המקצועית העוסקת בהנחיית קבוצות גברים, ובמיוחד גברים
אלימים, מדגישה את חשיבות ההתמודדות עם רגש הבושה. הגברים
ה'צריכים' להיות תמיד קומפטנטיים, אפקטיביים וצודקים, תופסים את
ביטויי הרגש, כ'נשיות' וכחולשה. ההתנהגות האלימה, השתלטנית והזועמת,
מהווה מגן מפני ההתחברות לבושה ולרגשות הנלווים אליה: פחד הנטישה,
חוסר אונים ותחושת חוסר ערך (PRESSMAN & SHEPS, 1994. WALLACE & NOSKO, 1993 ). בשלב האינטימיות נוצרת בקבוצה לכידות המאפשרת נורמליזציה של
הבושה בנפרד מהזהות, ומתן שיקוף אמפטי. חברי הקבוצה נעים בין הגנתיות
לפתיחות. הבושה מופרדת מרגשות אחרים, ומוגדרת כמצוקה, פחד, ריגוש
והשפלה. הדבר יכול להתבטא בקבוצה על ידי בכי, סובלנות לשתיקות,
ונגישות לרגשות הקשורים לילדות המוקדמת. בשלב הדיפרנציאציה, יש יותר
אמפטיה ויכולת לראות את אי השלמות שלנו ושל הזולת, מתוך חוויה של
בטחון (WALLACE & NOSKO, 1993). בקבוצה שלנו, התבטא הדבר בכך
שהמשתתפים היו מסוגלים לקבל על עצמם אחריות להתנהגות ה'כרישית'
התוקפנית, ולא להשליכה על בת הזוג לשעבר.
ה. חשיפה אישית של המנחים –
אחד הכלים להשגת המטרות במהלך העבודה בקבוצה, הוא המודלינג של המנחים בהתייחסות לנושאים השונים: פתיחות והתחלקות ברגשות, תקשורת בגובה עיניים, שוויון בערך האנושי של כל אחד, קבלת צרכים אישיים ובינאישיים, אחריות על הרגשות וההתנהגויות וכו'. שיתוף רגשי והתחלקות בחוויות אישיות של המנחים, הינם לפיכך, אבני יסוד בהנחיית הקבוצה.
תוצאות הסדנה:
במפגש עם פקידות הסעד לסדרי דין שהפנו אל הסדנה את מרבית הגברים, תיארו העו"סיות שינויים חיוביים שחלו במערכת המשפחתית בעקבות השתתפות האבות בקבוצה. למשל: אב שהיה אלים כלפי אשתו לשעבר וכלפי מערכות הרווחה, וכדי לנקום באשתו הפסיק לפגוש את ילדו, חדל להשתמש בילדו ככלי במאבק נגד אשתו והחל לבנות קשר יציב עם ילדו. לדברי העו"סית השינוי חל כתוצאה מהמסגרת הקבוצתית שסייעה לאב לבטא את קשייו וללמוד להתמודד עימם. אב אחר שנמנע ממעורבות בחיי שתי בנותיו מאחר והגדיר אותן כ"טריטוריה של האם", הגדיל באופן משמעותי את מעורבותו בחיי בנותיו ושיפר את הקשר עימן בדרך שהשפיעה באופן חיובי על הבנות ועליו.
מעקב בשלב הקבוצה לעזרה עצמית.
שנה לאחר תום הסדנה ביולי 1999, ממשיכים שבעה מחברי הקבוצה להיפגש ערב אחד בכל חודש למפגש בן חמש שעות. המשתתפים מיישמים את הנוהל שלמדו להפעלת הקבוצה ומסייעים זה לזה תוך יישום המודל הדולפיני. שניים מהם מדווחים על תרומת הקבוצה לאיכות חייהם באופן משמעותי ביותר: על שליטה רבה יותר במצבי לחץ ומשבר ועל התמודדות טובה ביותר ברגשות כעס, זעם וחרדה.
הקבוצה הזמינה באחת הפגישות מומחה בתחום המשפטי לצורך הרחבת הידע בנושאים המשפטיים המעיקים עליהם.
ביולי 1999 פנה אחד מחברי הקבוצה, עורך דין במקצועו, בשם חברי הקבוצה והציע לסייע לגברים הנמצאים במצוקה דומה: "לאור התועלת שאנו מפיקים מהקבוצה אנחנו מציעים שעו"סיות ייפנו גברים שבטיפולם לקבוצת התמיכה שלנו או שיקימו קבוצות אחרות עבורם".
דיון:
מצוקתם של גברים שנעזבו על ידי בנות זוגם, ואיבדו את הקשר עם ילדיהם, הנה פוטנציאל הרסני לילדים, לבנות הזוג, לחברה וכמובן לגברים עצמם. כפי שהראינו בסקירת הספרות, התנפצות אשליית השליטה של הגברים במשפחותיהם עלולה להביאם להתנהגות אלימה שבצורותיה הקיצוניות ביותר, באה לידי ביטוי ברצח ו/או בהתאבדות. הסטטיסטיקה של משטרת ישראל מלמדת כי 40 אחוז מהגברים שרצחו את בנות זוגם עשו זאת על רקע רצונה של בת הזוג לעזוב אותם (מקורות משטרה). מצוקה זו לצד עליית יוזמות הגירושין שנוקטות נשים, מעמידה אותנו על חשיבותם של שירותי תמיכה לגברים במשבר פרידה. שירותים כאלו כמעט ואינם קיימים. גם כאשר ננקטות יוזמות עזרה לגברים, נמנעים גברים מלפנות ולהיענות. גברים מדירים את רגליהם מחדרי הטיפול ומקבוצות תמיכה או מגיעים אליהם כמי שכפאם שד ("אני כאן בגלל אשתי"). היענותם של גברים להצעות העזרה של גורמי הטיפול, מותנית בהבנתנו את החסמים המונעים מגברים להגיע לטיפול ובהתמודדות עימם. בספרו "אני לא רוצה לדבר על זה" מתאר טרנס ריל ( ריל, 1999 ) את מה שרוב הגברים חוו לא אחת, כאשר בטאו את כאבם או התוודו עליו בפני אדם אחר: כעס, לעג, התעלמות או מבוכה. גברים חוששים שחשיפת מצוקתם, בהיותה מנוגדת למיתוס העוצמה הגברית, תעצים את הבושה ותחושת הכישלון שלהם. הסביבה הטיפולית ידידותית לנשים יותר מאשר לגברים משום שהיא מבוססת על היכולת לדבר על הקשיים הפנימיים, יכולת שרוב הנשים מאומנות בה, יותר מרוב הגברים. זו הסיבה שמטפלות/ים רבים מתייגים את הגבר כחסר מודעות ורגישות, כ'ילד מבחינה רגשית' וכ'לא בשל מבחינה רגשית בהשוואה לבת זוגו'. ריל מציג ראיות מחקריות המראות כי מטפלות/ים נוטים לראות את הדיכאון של גבר המגיע לטיפול כנובע מ'מופרעות' עמוקה יותר בהשוואה לנשים עם אותה תמונה קלינית. לכן מעדיפים מטפלות/ים, נשים על פני גברים בחדרי הטיפול שלהם. (ריל, 1999) אין פלא אפוא שגברים בורחים מטיפול. בקבוצה המתוארת התייחסנו לחסמים הללו הן בשלבי הקמת הקבוצה, הן בבחירת דרך העבודה והן בבחירת מנחה גבר. בשלב ההקמה נעשה REACHING OUT אינטנסיבי על ידי פקידות הסעד לסדרי דין, ובנוסף לכך הייתה התייחסות לנקודות אלה בשלב הראיון עם כל אחד מחברי הקבוצה. בשלב ראשון, על מנת לא לאיים על המשתתפים במעורבות ארוכת טווח, קבענו מספר מצומצם של מפגשים, חמישה במספר. גם בחירת מודל העבודה – המודל הדולפיני – עקפה התנגדויות. השימוש במטאפורות של שלושה יועצים פנימיים 'סרדין', 'כריש' ו'דולפין' אפשרה לגברים להימנע בשלב ראשון מחשיפה ישירה של מצוקתם. הם עסקו 'רק' בשלושת היועצים הפנימיים שלהם, בעוד האני המתבונן שלהם, משקיף מעל. רק לאחר שהפנימו את המושגים ויצרו מערכת אמון הדרגתית זה עם זה ועם המנחים, יכלו הגברים להפנים את הרעיון שהסרדין, הכריש והדולפין הם חלק בלתי נפרד מעצמם, מבלי להיות מאוימים. בשלב זה יכלו גם לקחת אחריות על בחירתם ביועץ זה או אחר במצבים שונים.
כפי שאמרנו, בחירתו של מנחה גבר נועדה להקל על הגברים להצטרף לקבוצה ולחשוף אותם למודל גבריות שונה. מצאנו בספרות מודלים של הנחיית קבוצות גברים (בעיקר אלימים) הכוללים יחידת הנחיה גבר–אישה. במודל כזה גלומות אפשרויות נוספות (MCCALLUM, 1997 ,NOSKO & WALLACE 1997 , WALLACE & NOSKO, 1993). וואלאס ונוסקו מדגישים את נושא הג'נדר בעבודתם עם קבוצות ובמיוחד את התהליך המקביל בין שלבי התפתחות הקבוצה לשלבי ההתפתחות הקיימים במערכת ההנחיה. חשיבות הנחייה משותפת של גבר ואישה, רבה במיוחד בעבודה עם גברים אלימים המשליכים את רגשותיהם הקשים על בת הזוג (או בת הזוג לשעבר). יכולת המנחים להתמודד בפתיחות עם הסוגיות המגדריות שביניהם, תוך שיתוף הקבוצה, הינה חיונית לתהליך השינוי (NOSKO & WALLACE, 1997). צוות ההנחיה יכול לחשוף את המשתתפים למודל שונה של יחסי נשים-גברים, באמצעות שבירת התפקידים הסטריאוטיפיים. למשל, הגבר יהיה התומך והמוביל במפגשים מסוימים והאישה תהיה המורה והמלמדת.
בקבוצת האבות המתוארת – שצוות ההנחיה שלה כלל מנחה גבר ושני מסייעים: גבר ואישה – לא מוצתה האפשרות הגלומה בהנחיית גבר-אישה. אמנם המנחה סיפק מודל גברי המשלב מחד גיסא, איכויות 'גבריות' כמו שליטה, מנהיגות, ידע, תקיפות, ומאידך גיסא איכויות 'נשיות' כמו הבעת רגשות בכלל ורגשות חולשה וחוסר אונים בפרט, מתן תמיכה רגשית, הכלה, הכרה בצורך להיעזר ולהזין. עם זאת הגדרת התפקיד של האישה בקבוצה כצופה-רשמת, לא סייעה להפרכת הסטריאוטיפים הג'נדריאליים של סטטוס, כוח וחלוקת תפקידים והחמיצה את הפוטנציאל הגלום בהנחיה משותפת.
סיכום ומסקנות.
לאור המשוב שקבלנו מהמשתתפים, מצוות העובדות הסוציאליות המטפלות גם בילדים ובנות הזוג, נראה שהקמת קבוצת ההתמודדות לגברים הלא-משמורנים, והשימוש ב'מודל הדולפיני', מהווה כלי אפקטיבי לשינוי. התוצאות המדווחות מלמדות על שיפור בתחושת השליטה, הביטחון ויכולת הנתינה ההורית של הגברים. יש להדגיש את חשיבות היות המנחה גבר, המספק מודל גברי אחר. עם זאת, כאשר יחידת ההנחיה מורכבת מאישה ומגבר, אנו ממליצים על חלוקת תפקידים שוויונית בצוות ההנחיה, שתחשוף את המשתתפים למודל שוויוני של יחסי גבר-אישה.
משהו אישי: (חן נרדי)
עשרים ושתיים שנים שירתתי בצבא. החיים בחברה הצבאית – ערש התרבות המצ'ואיסטית – יצרו לי הכרות אינטימית עם האכזריות והאלימות של החברותא הגברית. לעיתים הייתי קורבנן של השררה, הבוטות והנוקשות, ולעיתים בעוונותיי, הייתי האחראי להן. הנחיית קבוצות גברים הינה חוויה מתקנת עבורי. אני נלהב לאפשר לעצמי ולגברים אחרים לעשות את אשר פחדתי לעשות שנים כה רבות: לשתף ולהשתתף ברגשות, במצוקה, לבטא מצוקה ולבקש עזרה ותמיכה. להעניק חום, רוך ואמפטיה לאחרים, לסייע לגברים לטפח חברות רגשית עם ילדיהם, בנות זוגם, ועם גברים אחרים. בימים אלה – שנה וחצי לאחר תום הקבוצה, התבשרנו, נועה ואנוכי, על ידי שבעה מגברי הקבוצה שהנחינו כי הם ממשיכים להיפגש מדי חודש למשך כארבע וחצי שעות לשתף ולתמוך זה בזה. אחד מהם ביקש והציע את הקבוצה כמקור תמיכה לגברים אחרים הנמצאים במצוקה דומה.
משהו אישי (נועה בן-טוב)
כאשר הוזמנתי על ידי חן נרדי, ממש לפני המפגש הראשון, להשתתף במפגשים בתוך החדר במקום לצפות בהם מאחורי המראה, חשתי בהלה. חששתי מכך שאצטרך לשאת על שכמי את עול ייצוג המין הנשי בקבוצת גברים הנושאים עמם פצעים שנגרמו, לדעתם, על ידי נשותיהם לשעבר. בנוסף לכך אצטרך לשאת גם את עול יצוג העובדות הסוציאליות באגף, שגם כלפיהן יש טענות ותחושות קשות. הפתרון שמצאנו למצב זה היה שאצטרף לקבוצה כצופה-רשמת. הגדרת תפקיד זו, החמיצה את הפוטנציאל הטמון בזוג מנחים – גבר ואישה – בנושאים הקשורים למיגדר (ג'נדר). למשל: שוויוניות בחלוקת תפקידים, שבירת סטריאוטיפים של גבר 'חזק' אישה 'רגשית' וכו'. במהלך הפגישות חשתי שינוי בהתייחסות הקבוצה כלפי, וגם בתחושותיי בתוך הקבוצה. בתחילה קבלו הגברים את נוכחותי מתוך התעלמות שהתבטאה בשימוש חופשי בשפת גברים בוטה ובביטויים כמו: "צריך להרוג את כל הנשים" שהופרחו בקבוצה. בשלב זה הייתי רשמת פסיבית וקשובה והדבר אפשר לחברי הקבוצה להתבטא באופן חופשי. ככל שהקבוצה נמשכה ועלו הביטויים הרגשיים, הרשיתי לעצמי להשתתף ולהביא גם את תחושותיי בהקשר לנושא המדובר. באותם שלבים השתנתה גם שפת הדיבור בקבוצה והיתה פחות אלימה, תוך שימוש בשפת המודל הדולפיני שהפכה לשפת הקבוצה.
המודלינג של המנחה שהביא דוגמאות של כישלונות וקשיים מחייו וממשפחתו, פתחו את כולנו – חברי הקבוצה ומנחים כאחד – לחוייה של קבלה וביטחון בה ניתן לספר על קשיים וללמוד התייחסות אחרת – "דולפינית" – גם למצבים שלא ניתנים לפתרון פשוט או מהיר. החוויה שלי בקבוצה הייתה של התחברות לקשיים הרבים של המשתתפים, אמפטיה, התרגשות והערכת התהליך שכל אחד מהם עבר עם עצמו בעזרת הקבוצה. העובדה שלא הייתי מעורבת בטיפול בבנות הזוג לשעבר, אלא דרך קשר עם העובדות המטפלות, אפשרה לי להתחבר ביתר קלות ולחוש אמפטיה וקירבה כלפי המשתתפים.
הייתה לי חוויה נדירה להשתתף בדרך העבודה המיוחדת של המנחה, שבה משולבים, הן הצדדים הקוגניטיביים, והן פיתוח המודעות לרגשות, תוך מציאת פתרונות קונסטרוקטיביים, על אף המשקעים הקשים. עם סיום הקבוצה והמשוב שקבלנו, הסתבר לי שדווקא נוכחותי כאישה בקבוצה אפשרה לגברים לשבור את הסטריאוטיפ שעמו הגיעו לקבוצה: "אישה כשטן או כמלאך". ההיחשפות למודל אישה עם צד רך ומקבל יחד עם צד אסרטיבי "דולפיני", אפשר להם להוציא גם את החלק "הדולפיני" בתוכם. ההשתתפות בקבוצת האבות היתה עבורי חוויה ראשונית מרגשת, מלמדת ובעלת עוצמה.
מקורות בעברית
נרדי חן, "אבהות 2000", מאמר ב"מינחה למנחה" משרד החינוך, התרבות
והספורט, האגף לחינוך מבוגרים – המחלקה להורים, משפחה וקהילה.
נרדי חן, נרדי רבקה, "גברים בשינוי – בדרך לגבריות אחרת", הוצאת מודן 1992.
(בספר זה מצויים מקורות לועזיים מתחום הפסיכולוגיה של הגבר).
פרס יוחנן, "אבהות במשבר – על אבדן הסמכות הבין-דורית", הרצאה בכנס מקצועי
"אבהות 2000" אוניברסיטת בר-אילן, 19 במאי 1994.
ריל טרנס, "אני לא רוצה לדבר על זה", הוצאת 'ניר עם' 1999.
מקורות באנגלית
ל ה י ו ת א ב א
מאת: ד"ר חן נרדי
א. בחר עיסוק ומקום עבודה עם 'שעות עבודה שפויות' שיאפשרו לך לחזור הביתה אל משפחתך
ולהיות עם ילדיך. אם אינך יכול לבחור את מקום עבודתך – בחן את האפשרויות להגדלת זמן
המשפחה.
ב. כשאתה נכנס הביתה, השתלב בבעיות השוטפות ובעבודות הבית במקום להינעל על הטלויזיה
והעיתון.
ג. טלפן הביתה מהעבודה, דרוש בשלום ילדיך והתעניין בנעשה.
ד. חייך אל ילדיך, גע בהם, חבק ונשק אותם, שחק עימם והמצא עבורם הפתעות נעימות מצחיקות.
ה. נחם את ילדיך בבכיים, ספר להם סיפור, שוחח עימם ושחק עימם.
ו. הדרך את ילדיך בהתמודדויות השונות שלהם אך הקפד לא לכפות עליהם 'הרצאות' בטון ידעני
ומתנשא.
ז. נהג לפי כלל ה"שמונים עשרים": שמונים אחוז מהזמן דובב את ילדיך והקשב להם,
עשרים אחוז אמור להם את דעתך.
ח. הכר את צרכיהם של ילדיך ועזור להם למלאם.
ט. שאל לדעתם של ילדיך והתחשב בה, במידת האפשר.
י. כשאתה בחברת ילדיך, הרשה לעצמך לא להיות חכם כל הזמן – דבר שטויות לפעמים…
י"א. עזור לילדך לראות אותך 'בשר ודם' – ספר להם על כשלונותיך, ולא רק על הצלחותיך.
י"ב. כשאתה בעימות עם בת זוגך – הקפד על תקשורת בלתי אלימה: תן דוגמא לילדיך.
י"ג. דרוש מילדיך למלא תפקידים התואמים את גילם ויכולתם – זכור שלאהוב את ילדיך אין פירושו
רק להעניק להם אלא גם לדרוש מהם.
י"ד. הרבה להתיעץ עם בת זוגך – אם ילדיך – בנושאים הקשורים לילדיכם.
ט"ו. גלה יחס שיוויוני ומכבד לבת זוגך ולאם ילדיך – הילדים ילמדו ממך לכבד אותה.
ט"ז. התיעץ עם איש מקצוע לגבי ילדיך, כאשר אתה מרגיש צורך בכך.
הצעות למנחה ולקבוצת הגברים
מאת ד"ר חן נרדי
הצעות לקבוצה:
1. החליפו מנחה כל פגישה.
2. הקפידו על התחלה וסיום הפגישה בזמן שקבעתם.
3. היפגשו במקום המאפשר פרטיות. (בלי הפרעות מצד אורחים או קרובי משפחה
תוך כדי המפגש)
4. החליטו על מועד קבוע לפגישות. (למשל: כל יום שני, הראשון בתחילתו של
חודש).
5. קבעו אצל מי אתם נפגשים, מי מביא איזה כיבוד, מי מנחה בפעם הבאה.
6. החליפו ביניכם מספרי טלפון וכתובות. קבעו מי אחראי להודיע לחסרים על
מועד הפגישה או על שינויים אחרים.
7. הודיעו מראש על העדרות מפגישה.
8. צרפו חברים חדשים לקבוצה רק לאחר דיון ובהסכמת כל חברי הקבוצה.
מבנה הפגישות:
א. כרבע שעה התארגנות, כיבוד, פטפוטים וצחוקים.
ב. עד עשר דקות – סידורים טכניים לפעם הבאה.
ג. שעה וחצי – החלק המרכזי של המפגש: סבב סיפורים אישיים.
הצעות למנחה המתחלף:
1. שאל מי רוצה להיות ראשון בסבב הסיפור האישי ואפשר לו להתחיל.
2. אפשר לאנשים להתבטא ומנע הפרעות תוך כדי סבב דיבור.
3. עצור באסרטיביות, ויכוחים ומאבקי כוח.
4. הזכר למשתתפים להשתמש ב'שפת אני' ולא בשפת 'אתה'.
5. עזור לדובר להביע את הרגשות שהוא מרגיש בנושא עליו הוא מדבר. (תלו
את דף "מילון הרגשות" על הקיר כך שכולם יוכלו לזהות רגשות ולבטאם).
6. אפשר לחברים להתייחס לדברים שנאמרו, רק אחרי שהדובר אומר: "סיימתי
את דברי".
7. הקפד שלכולם יהיה זמן לספר את סיפורם.
8. אפשר מתן עצות רק אם המספר את סיפורו מבקש זאת.
מ ג י ל ת ז כ ו י ו ת ה ג ב ר
מעובד מתוך “גברים בשינוי – בדרך לגבריות אחרת” מאת: ד”ר חן נרדי בהשתתפות רבקה נרדי, הוצאת מודן, 1992)
א. ה ז כ ו ת ל ש מ ו ר ע ל ח י י ך.
הזכות להימנע מלסכן את חייך או חיי זולתך במפגני ‘גבורה’ מצ’ואיסטיים חסרי הגיון.
ב. ה ז כ ו ת ל ש מ ו ר ע ל ב ר י א ו ת ך .
הזכות לשעות עבודה שפויות, שינה מספקת, אכילה מסודרת – גם אם זה בניגוד לציפיות הבוס שלך.
ג. ה ז כ ו ת ל ה ש ק י ע ב א ב ה ו ת ך .
הזכות לחזור מהעבודה הביתה מוקדם, ולהשקיע באבהות – למרות הלחצים החברתיים.
ד. ה ז כ ו ת ל ב ח ו ר ב ע י ס ו ק ה נ ח ש ב ‘ ל א ג ב ר י ‘.
הזכות לבחור בעיסוק המתאים לך גם אם אינו נחשב ל”עיסוק גברי”.
ה. ה ז כ ו ת ש ל א ל ה פ ג י ן מ י ו מ נ ו י ו ת “ג ב ר י ו ת”.
הזכות להרגיש שווה ובעל ערך, גם אם אינך נווט מעולה ואינך מתמצא בנושאים טכניים הנחשבים ל”גבריים”.
ו. ה ז כ ו ת ל א ל ה י ח ש ב “מ צ ל י ח ן” ו ל ה ר ג י ש ט ו ב .
הזכות להרגיש טוב ובעל ערך, גם כאשר מתברר לך שבגלגול הנוכחי, לא תהיה ראש ממשלה, רמטכ”ל או מנכ”ל.
ז. ה ז כ ו ת ל מ י ן מ ה נ ה ו ב ל ת י ‘א ו ל י מ פ י’.
הזכות לעשות אהבה, לחבק ולהנות ממין, ולא רק “לתפקד”, ‘להשיג שיאים’, “לכבוש” זכות זו כוללת גם את הזכות להנות ממין גם אם אינו מסתיים באורגזמה.
ח. ה ז כ ו ת ל י ד י ד ו ת ‘נ ט ו ל ת מ י ן ‘ ע ם א ש ה.
הזכות להיות ידיד של אשה מבלי להוכיח שאתה מסוגל “להכניס אותה למיטה”. הזכות שלא להיכנס למיטה עם אשה, רק משום שהיא מצפה לכך – ולהרגיש בסדר גמור.
ט. ה ז כ ו ת ל ה ב י ע מ צ ו ק ה ב א פ ן י ש י ר.
הזכות להביע רגשות כאב ומצוקה באפן ישיר ולא באמצעות התפרצויות זעם, אלימות או שתיקות. הזכות לטעות, להביע חולשה ולבקש עזרה – בלי להרגיש “לוזר”.
י. ה ז כ ו ת ל ח ב ר ו ת ע ם ג ב ר י ם.
הזכות לגלות חיבה, וקירבה רגשית לגברים אחרים, מבלי ‘להיחשד’ כהומו סכסואל.
י”א. ה ז כ ו ת ל א ל ה י ו ת מ פ ר נ ס ע י ק ר י.
הזכות להרגיש שווה ובעל ערך, גם כשבת-זוגך מביאה הביתה את המשכורת הגבוהה.
י”ב. ה ז כ ו ת ל ה י ג מ ל מ ה ‘ס מ ר ט ו ט ו פ ו ב י ה’. הזכות להנות מעוצמתה וממנהיגותה של בת זוג עצמאית וחזקה שאינה תלויה בך מבלי להרגיש ‘סמרטוט’ בשל כך.