טקסט לכריכה אחורית של הספר "שבע פנים לאישה" / ד"ר רבקה נרדי
"שבע פנים לאישה" ספרה החדש של ד״ר רבקה נרדי, מספר על פניה המגוונות של הנפש הנשית, גיוון
המחפש הרמוניה. החיבור בין שבע הפנים המיוצגות בעזרת סמליהן הארכיטיפיים של שבע אלות
מיתולוגיות – היא ההרמוניה הנשית, היא משאת הנפש של האישה החדשה. . זו הרמוניה בין עוצמה
ומנהיגות, לבין רכות, חום ונתינה, בין תחכום אסטרטגי לבין תמימות ופשטות, בין אימהות מתמסרת
לילדינו לבין תשוקה ומחויבות לבני זוגנו, בין שייכות לבין בדידות, בין ביחד למען כולם לבין קיום
עצמאי למען עצמה.
ובעוד ניתן לראות בספרה של ג’ין שינודה בולן ״אלות בכל אישה״ (מודן, 2002), את הטריגר לכתיבת
הספר, הרי שספרה של ד"ר רבקה נרדי מתייחד בכך שהוא מפליג הלאה מהמרחב המיתולוגי, ובוחן, דרך
דוגמאות היסטורית ובנות ימינו של מנהיגות, יוצרות, מדעניות ונשים פרטיות את הרלוונטיות של
הייצוגים, גם אלה הנחשבים לגבריים, בעולם הנשי בן זמננו. ניסיונה רב השנים של ד"ר נרדי כאשת
מקצוע עם אוריינטציה פמיניסטית, משתקף בתובנות החדשות שהיא מעלה ובראיית השלם הנשי.
כדי שתוכל האישה להיות רבת פנים ובהרמוניה ובשלום עם עצמה, עליה לגבור על כבליה הפנימיים,
הכבלים של תרבות ששמו לה מגבלות, גדרות ודיכוי. זה הסיפור הנשי מאז פרוץ הפמיניזם לחיינו.
ד״ר רבקה נרדי מתארת בסגנונה האישי, מלווה בסיפורים ודוגמאות מעולמה האישי ומחדר הטיפול, את
המסע המפרך והאמיץ של נשים, מדיכוי לריבונות, מצמצום עצמי להתרחבות הנפש והרוח – כדי שתוכל,
כול אישה שתרצה, להציב עצמה במרכז הבמה ללא פחד ואשמה, כדי שתוכל כול אישה לבחור לחיות את
חייה במלואם, באומץ ובתשוקה. זה מסע שלא נגמר.
ד"ר רבקה נרדי
זהו ספרה העשרים. ד"ר רבקה נרדי בעלת תואר דוקטור בפילוסופיה מטעם Union Institute, סינסינטי,
ארה"ב, עם התמחות בפסיכולוגיה חברתית ובמגדר. מייסדת מכון "דיאלוג" (1990) , סופרת (עיון
ופרוזה), מרצה, מנחת קבוצות ומטפלת אישית וזוגית. נמנית עם אנשי המקצוע הבכירים בישראל בתחום
הטיפול בהעצמת נשים, בזוגיות, במשפחה, ובסוגיות התפתחותיות של נשים וגברים במעגל החיים.
המחפש הרמוניה. החיבור בין שבע הפנים המיוצגות בעזרת סמליהן הארכיטיפיים של שבע אלות
מיתולוגיות – היא ההרמוניה הנשית, היא משאת הנפש של האישה החדשה. . זו הרמוניה בין עוצמה
ומנהיגות, לבין רכות, חום ונתינה, בין תחכום אסטרטגי לבין תמימות ופשטות, בין אימהות מתמסרת
לילדינו לבין תשוקה ומחויבות לבני זוגנו, בין שייכות לבין בדידות, בין ביחד למען כולם לבין קיום
עצמאי למען עצמה.
ובעוד ניתן לראות בספרה של ג’ין שינודה בולן ״אלות בכל אישה״ (מודן, 2002), את הטריגר לכתיבת
הספר, הרי שספרה של ד"ר רבקה נרדי מתייחד בכך שהוא מפליג הלאה מהמרחב המיתולוגי, ובוחן, דרך
דוגמאות היסטורית ובנות ימינו של מנהיגות, יוצרות, מדעניות ונשים פרטיות את הרלוונטיות של
הייצוגים, גם אלה הנחשבים לגבריים, בעולם הנשי בן זמננו. ניסיונה רב השנים של ד"ר נרדי כאשת
מקצוע עם אוריינטציה פמיניסטית, משתקף בתובנות החדשות שהיא מעלה ובראיית השלם הנשי.
כדי שתוכל האישה להיות רבת פנים ובהרמוניה ובשלום עם עצמה, עליה לגבור על כבליה הפנימיים,
הכבלים של תרבות ששמו לה מגבלות, גדרות ודיכוי. זה הסיפור הנשי מאז פרוץ הפמיניזם לחיינו.
ד״ר רבקה נרדי מתארת בסגנונה האישי, מלווה בסיפורים ודוגמאות מעולמה האישי ומחדר הטיפול, את
המסע המפרך והאמיץ של נשים, מדיכוי לריבונות, מצמצום עצמי להתרחבות הנפש והרוח – כדי שתוכל,
כול אישה שתרצה, להציב עצמה במרכז הבמה ללא פחד ואשמה, כדי שתוכל כול אישה לבחור לחיות את
חייה במלואם, באומץ ובתשוקה. זה מסע שלא נגמר.
ד"ר רבקה נרדי
זהו ספרה העשרים. ד"ר רבקה נרדי בעלת תואר דוקטור בפילוסופיה מטעם Union Institute, סינסינטי,
ארה"ב, עם התמחות בפסיכולוגיה חברתית ובמגדר. מייסדת מכון "דיאלוג" (1990) , סופרת (עיון
ופרוזה), מרצה, מנחת קבוצות ומטפלת אישית וזוגית. נמנית עם אנשי המקצוע הבכירים בישראל בתחום
הטיפול בהעצמת נשים, בזוגיות, במשפחה, ובסוגיות התפתחותיות של נשים וגברים במעגל החיים.
המלצה מאת ד"ר חן נרדי על "שבע פנים לאשה", ספרה של ד"ר רבקה נרדי.
"שבע פנים לאישה" הוא ספרה העשרים של ד"ר רבקה נרדי. רבקה כותבת על מאבקן של נשים, מאבק ההולך ומתעצם בעשורים האחרונים - להשתחרר מכבלי הפחד, להיות מי שאשה רוצה ויכולה להיות. רבקה כותבת, נושמת וחיה פמיניזם ייחודי ומורכב. רך, מחבק וחומל, על נשים , קשה, נועז ואמיץ בהגנה עליהן מניצול, מפגיעה בזכויותיהן ובכבודן. רבקה כותבת בחמלה גם על גברים השבויים בתוך השריון שלהם.את הערכים הללו מבטאת רבקה באמצעות התבוננות אינטימית ההופכת לסוג של מערכת יחסים עם שבע האלות המיתולוגיות החיות בתוכה. היא משוחחת ומתייעצת איתן והן מצדן תומכות בה, לפעמים נוזפות בה, לעיתים היא מתריסה כלפיהן ודוחה את עצותיהן, ולעיתים היא מתרפקת עליהן באהבה. בעזרתן היא מספרת את הסיפור הנשי של המאה העשרים ואחת. שאלתי את רבקה מה מייצגות האלות? רבקה: "שבע האלות מייצגות שבעה ארכיטיפים נשיים, שיחד ובהרמוניה יוצרים את השלם הנשי: ״הילדה הטובה״, האם, האישה הנשואה, אשת הקריירה, האסטרטגית, היוצרת האינדיבידואליסטית ומלכת הארוטיקה". באמצעות סיפורים אישיים לצד סיפורים מחדר הטיפול ובעזרת דמויות נשיות מובילות בפוליטיקה, בעולם היצירה ובמדע, חושפת אותנו רבקה לצבעוניות, למגוון ולשפע האפשרויות הטמונות במהות הנשית.שיחותיה של רבקה עם הקולות השונים שהאלות מייצגות ריתקו אותי. ארבעים ושבע שנים אני נשוי לרבקה. לכאורה, די זמן כדי להכירה. ולמרות זאת, קראתי את שיחותיה עם האלות כמי שקורא ספר מתח. גיליתי עוד ועוד פנים חדשות אצל האישה שאני אוהב. הופתעתי לגלות שרבקה מעריכה את אתנה, היועצת האסטרטגית של גיבורי העולם העתיק שמלמדת אותנו את החשיבות שבהבנת הפוליטיקה של היחסים, אבל רבקה ממש לא סובלת אותה בגלל אותן תכונה - התככנות הפוליטית שלה. גיליתי מדוע פרספונה המייצגת את הילדה הטובה והצייתנית מעוררת ברבקה קנאה וגם רתיעה. כילדה היא רצתה כול כך להיות "כמו כולם", ילדה טובה, אבל יצר המרד שבתוכה היה חזק יותר. פרספונה נחטפה לשאול בשלב מסוים בחייה האולימפיים וחוותה התפתחות אישית שהעצימה אותה. רבקה כותבת על "ילדות טובות" הלומדות לעתים בבגרותן למרוד בקיים שהיה עבורן רע. ראיתי גם מתי הרה, אלת הנישואין, מתעצבנת על רבקה ונוהגת לנזוף בה על שהיא ״מפריזה״ בעמידתה האסרטיבית מול בן זוגה, ומתי היא נותנת בה מבט רע ומזכירה לה שהיא לא יודעת להיות "אישה אמיתית". ראיתי מתי רבקה מגלה שהרה מנסה להשתלט עליה ואז היא הודפת אותה מעליה.את המחויבות הטוטאלית של רבקה לשלושת ילדינו ראיתי והערצתי. משיחותיה של רבקה עם הקול האימהי המיוצג על ידי דמטר, אלת האימהות, למדתי גם על צילה של האימהות הטוטלית: התערבות ייתר בחיי הילדים. בשיחותיה של רבקה עם ארטמיס, אלת הציד הנועזת המייצגת אומץ לב ומנהיגות אסרטיבית פורצת דרך, חושפת רבקה את משיכתה לקולה של המנהיגות, וגם את הפחד ממנה ומהפגיעות שהיא יוצרת. אומץ הלב של ארטמיס מלווה את רבקה מאז מתמיד, ובעיקר מאז פרידתנו המקצועית לאחר 26 שנים של עבודה משותפת. בהשראתה היא מתמודדת עם ההשלכות הקשות של הפרידה. את הסטיה, אלת היצירה והאינדובידואליזם, רבקה מתארת כ"בת בריתי הסודית והקרובה אלי ביותר". את נוכחותה היומיומית של הסטיה בחייה של רבקה, אני מגלה בכל בוקר. היא זו המעודדת אותה לקרוא ולהאזין למוזיקה לפני הפריצה לסדר היום הנמרץ שלה. היא זו שמחזקת את רבקה לצאת לצימרים לבדה כדי לכתוב את ספריה, בהשראת המשוררות והיוצרות הגדולות, ברוחה של הסטיה. תיאוריה של רבקה את אפרודיטה, אלת האהבה, המיניות והארוטיקה, עורר בי שוב את התובנה שלעולם לא אוכל לפענח את חידת מיניותה של האישה. כמו בציור עטיפת הספר, רק חצי מפניה של האישה גלויים. החצי השני חידתי ונסתר: כאבי לב, כעס ותשוקה, הפיצול בין "חווה" האימהית, לבין "לילית" הזנותית, מיניות ופחד, טרף קל – מיניות תמורת פירורי אהבה, עונג וכאב. וגם אני לומד על הגילוי שלה את מיניותה המשוחררת, ש"תשוקתה – תשוקתה"."שבע פנים לאישה" הנו ספר מאתגר לנשים וגברים כאחד. הוא הציב בפניי מראה שממנה נשקפו פניי שלי ושל רבים מבני מיני: גברים שאוהבים ונמשכים לנשים אך פוחדים מהן. גברים המעריכים נשים אבל נלחמים בהן או בורחים מהן. אני ממליץ על קריאת הספר בפני גברים ונשים כאחד הרוצים ללמוד לאהוב נשים, כפי שהן באמת, ולא כפי שסיפרו להם עליהן.ד"ר חן נרדי, מטפל אישי וזוגי
המלצה של שרה באבד על "שבע פנים לאשה", מאת ד"ר רבקה נרדי, הוצאת "פרדס", 2023
את הספרים של ד"ר רבקה נרדי אני מכירה היטב. בכל אחד מהם היא נוגעת ב"אשה" ומגלה שוב ושוב את מהות הנשית, את התלבטויותיה ובעיותיה של כל אשה כרעיה, אמא, אשת קריירה, כאדם פרטי לעצמה. בספרה החדש "שבע פנים לאשה" היא מגדילה לעשות. זהו ספר הבנוי משבעה פרקים כאשר לכל אחד מהם כותרת של אלה מיתולוגית המייצגת את אחד ההיבטים בנפש הנשית. הספר מתאר את האישה בשלמותה מזוויות שונות. השפה הצחה והברורה הופכת את הקריאה למהנה וזורמת. כל דף שקראתי היה לי לחוויה. לרבקה נרדי יש יכולת מדהימה לנתח ולמצוא את המפתח לליבה של כל אשה. שרה באבד, עורכת ומתרגמתפאדובה, איטליה, 12/12/2023